Ez a tartalom 76 napja jelent meg, lehetséges, hogy az itt szereplő információk már nem aktuálisak.
Önnek válogatott legfrissebb tartalmainkat személyes kezdőlapján mindig elérheti.
Ismert szabály, hogy azoknak a munkáltatóknak, akik 25 fő feletti munkavállalói létszámmal rendelkeznek és nem teljesítik a megváltozott munkaképességű munkavállalókra vonatkozó kötelező létszámot, rehabilitációs hozzájárulást kell fizetniük. Az alábbiakban a rehabilitációs hozzájárulás adminisztrációjával kapcsolatos leggyakoribb hibákra hívjuk fel a figyelmet.
A megváltozott munkaképességű személyek foglalkoztatásának elősegítése, fejleszthető képességeire épülő foglalkoztatás központú rehabilitációjának, társadalmi reintegrációja érdekében azoknak a foglalkoztatóknak, munkaadóknak, akik 25 fő feletti munkavállalói létszámmal rendelkeznek és nem teljesítik a megváltozott munkaképességű munkavállalókra vonatkozó kötelező létszámot rehabilitációs hozzájárulást kell fizetniük.
A szabályozás fő alapelve a rehabilitáció előtérbe helyezése annak érdekében, hogy a megváltozott munkaképességű személyek hatékonyabb segítséget kapjanak a munkavállaláshoz, a keresőtevékenység végzéséhez, amellyel saját és családjuk fenntartásáról gondoskodni képesek.
A rehabilitációs hozzájárulás szabályait a megváltozott munkaképességű személyek ellátásairól és egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXCI. törvény (a továbbiakban: Mmtv.) tartalmazza, mögöttes jogszabályok az adózás rendjéről szóló 2017. évi CL. törvény (Art.) és az adóigazgatási rendtartásról szóló 2017. évi CLI. törvény (Air.), melyek előírásait a nem szabályozott kérdésekben kell alkalmazni.
Jellegzetes hiba, hogy a megváltozott munkaképességet az adózó semmilyen dokumentummal nem tudja igazolni.Tapasztalat az is, hogy a szakvélemény, szakhatósági állásfoglalás, hatósági bizonyítvány, minősítés időbeli hatálya nem terjed ki a vizsgált időszakra.
Fontos ugyanis, hogy a megváltozott munkaképességről kiállított szakhatósági igazolás a vizsgált időszakban hatályos legyen. Ezzel kapcsolatban, az Mmtv. értelmében a komplex minősítés időbeli hatálya azon közigazgatási hatósági eljárást lezáró érdemi döntést követő naptól kezdődik, amely során a komplex minősítést elvégezték.
Az adózók több alkalommal elkövetik azt a hibát, hogy a megváltozott munkaképességről kiállított szakhatósági igazolásokon szereplő időbeli hatályokat figyelmen kívül hagyják, ezáltal olyan személyeket is megváltozott munkaképességűnek sorolnak be, akik már nem rendelkeznek erről megfelelő szakvéleménnyel.
Kiemelhető téveztés, hogy a megváltozott munkaképességű foglalkoztatottak munkaszerződés szerinti napi munkaideje nem éri el a 4 órát. Hangsúlyos, hogy legalább 4 órát el kell érni a munkaszerződés szerinti napi munkaidőnek ahhoz, hogy a megváltozott munkaképességű személyekhez tartozó egyén megváltozott munkaképességű személynek minősüljön, vagyis fontos figyelni arra, hogy a megváltozott munkaképességű személy szerződés szerinti foglalkoztatásának időtartama érje el a jogszabályban meghatározott mértéket.
Sokszor előfordul, hogy olyan munkavállalót vett figyelembe az adózó megváltozott munkaképességű személyként:
Gyakori, hogy az adózó olyan tanulót vett figyelembe megváltozott munkaképességű munkavállalóként, aki ugyan megfelelt a megváltozott munkaképesség feltételeinek, de adózóval nem állt foglalkoztatotti, munkavállalói jogviszonyban.
Ugyancsak előfordul, hogy a megváltozott munkaképességű személy a vizsgált időszakban már nem dolgozik az adózónál, ennek ellenére a nyilvántartást nem aktualizálta az adózó.
Lehetséges, hogy megváltozott munkaképességű személynek a vizsgált időszakban év közben kezdődött vagy szűnt meg a munkaviszonya, de az adózó ezt nem vette figyelembe és teljes évre számolt vele 1 fővel.
A megváltozott munkaképesség vonatkozásában kiemelten fontos tehát a megváltozott munkaképességet igazoló dokumentumok megléte és az igazolás időbeli hatályára is figyelni kell. Hangsúlyos az is, hogy a munkaképesség-csökkenés mértéke, egészségkárosodás mértéke vagy az egészségi állapot mértéke érje el a jogszabályban rögzített szintet.
Tapasztalat az, hogy az adózók sok esetben nincsenek tisztában, illetve összekeverik az egészségi állapot, az egészségkárosodás és a munkaképesség-csökkenés fogalmait, ennek következményként rosszul ítélik meg a megváltozott munkaképesség fennállását.
Számos esetben előfordul, hogy az adózók nem alkalmazzák az egy tizedesre történő kerekítés szabályát:
Tipikus hiba az is, hogy a statisztikai állományi létszámba tartozók körének meghatározása nem megfelelően történik. Például az adott személy nem tartozik a létszámba, sem az átlagos statisztikai létszámba, sem a megváltozott munkaképességű személyek statisztikai létszámába.
A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) útmutató szerint nem számít a statisztikai létszámba:
Nem tartozik a statisztikai létszámba továbbá:
Figyelni kell arra is, hogy a több munkáltató által létesített jogviszonyban foglalkoztatott személyeket a létszám megállapításánál akár megváltozott munkaképességű személyként ott kell számításba venni, amely foglalkoztató kijelölésre került az adókötelezettség teljesítésére.
Kijelölés hiányában a több munkáltató által létesített munkaviszonyból eredő adókötelezettségek teljesítésére a munkaviszonyban érintett bármely munkáltató kötelezhető.
(Cikkünket teljes terjedelmében az Adó- és Járulékmegtakarítási Tanácsadó áprilisi számában olvashatják)